Japanse stoffen en Amerikaanse merk stoffen zijn duurder dan merkloze of Nederlandse stoffen. Hoe komt dat en waarom zou je ze dan toch gebruiken?

Wij kopen vaak en veel stoffen in die in Japan gemaakt zijn. Maar misschien ben jij nog niet overtuigd en vraag je je af waarom je meer zou betalen voor stof uit Japan. Want ja Amerikaanse merk stoffen en Japanse stoffen zijn vaak duurder. Ik ga je uitleggen waarom ze duurder zijn en waarom het toch loont om ze te kopen.

 De Japanse productie eisen

 Veel Amerikaanse merkstoffen worden gemaakt in Japan. Eigenlijk zijn dat dus ook Japanse stoffen.  Waarom kiezen de grote merken zoals b.v. Cotton+Steel en Michael Miller hiervoor. Dat doen ze omdat de   Japanse productienorm de hoogste is in Azië. Japanse consumenten hebben hoge eisen en daar willen de producenten aan voldoen.

 Japanse stoffen worden niet in hele grote runs geprint dus dat betekent dat ze snel uitverkocht zijn. Er is dus een beperkte hoeveelheid terwijl de vraag hoog is. Dit herkennen wij wel. Vaak kunnen we maar 6 meter van een stof inkopen omdat er niet meer beschikbaar is. We proberen altijd meer in te kopen want hoe minder we kunnen inkopen hoe hoger de prijs is.

 De textielindustrie was een van de eerste pijlers van de economische modernisering van Japan. Vooral     het spinnen van katoen en het opwinden van zijde. Ze hebben dus heel veel ervaring in het weven van katoenen stoffen. Daarom hebben Japanse stoffen vaak een zeer mooie touch-feel. Ze kunnen bijvoorbeeld textuur gebruiken om een ​​patroon meer reliëf te geven of katoen eruitzien laten zien als linnen. Zoals de Oxford kwaliteit van Kokka. Die lijkt op een linnen/katoen stof maar is van 100% katoen. En de Japanse double gauze is de zachtste die er is.
Ze hebben dus de kennis en ervaring om uit 1 grondstof verschillende soorten hoogwaardige stoffen te maken.

Japanse kleuren

Japanse stoffen hebben een veel groter kleuren palet. Ze hebben in Japan grote ervaring met natuurlijke verfstoffen. Dat kun je terug zien in de de rijkdom en kwaliteit van de kleuren. Verven is een zeer complex en verfijnd proces. En Japanners zijn experts, vooral in complexe en neutrale tinten gecreëerd door het mengen van kleuren, en in het dichter bij de kleuren van de natuur komen.

Op een effen kleurstof geeft dit meer diepte en duurzaamheid aan kleuren. Op een bedrukte stof zijn de kleuren dieper en rijker. Er zitten meer tinten in, het is preciezer en de overgangen zijn mooier. In Japan maken ze kleuren waar wij geen naam voor hebben. Vaak verwijzen deze kleuren naar een soort thee, een dier, een bloem of een plant in Japan.

Daarnaast creëren Japanners spontaner in 3D. Ze gebruiken bijvoorbeeld metallic prints om meer reliëf te geven, en de zintuiglijke persoonlijkheid van hun stoffen te vergroten. Het lukt ze ook om de ontwerpen heel precies en gedetailleerd te printen.

De Japanse aard

In Japan zijn stoffen ook een verhaal, een emotie, een symbool. Japanners blinken uit in verven en weven, omdat er een grotere behoefte is om mooie en betekenisvolle patronen te maken. In Japan zijn kunst, kunstnijverheid, design, esthetiek, symbolen en functionaliteiten delen van eenzelfde geheel en onafscheidelijk. Daarom gebeurt er in de Japanse textielindustrie nog steeds een belangrijk deel van het werk met de hand. Door sterke bereidheid om de industriële en ambachtelijke knowhow te beschermen blijft de kennis bewaard en steeds verder verfijnd. De Japanners staan ​​bekend als extreem veeleisende consumenten; wat de kwaliteit van hun productie blijvend verhoogt.

Om al deze redenen zijn Japanse stoffen zeer goed gemaakt. Origineel, solide, duurzaam, consistent, fijn om te dragen, rijk aan kleuren, met een positieve betekenis en zeker hun centen waard.